Novosti Sport Događanja

Mladi gorički drifter objasnio nam je kako je voziti „zvijer“ od 550 konja: „Nemaš vremena za razmišljanje. Ulaziš u automatski mod i sve preuzima mišićna memorija“

11.05.2023. / Anes Šuvalić

 

Našeg sugovornika zatekli smo u obiteljskoj radioni koju je davnih godina pokrenuo njegov djed. On je tu odrastao i još kao mali igrao se po njezinom dvorištu. Tu je i krenula njegova ljubav prema automobilima, ali kako to već biva prvo vozilo ipak mu je bilo legendarni Tomos Automatik.

- Oduvijek me je zanimala mehanika i šarafljenje. Krenuo sam prvo slagati motore. Prvi je na redu bio jedan Tomos Automatik, a zatim su došli na red razni skuteri. No, vrlo brzo nakon što sam položio vozački ispit za automobil, usredotočio sam se na aute. Po struci sam automehaničar, čak sam došao do treće godine na Veleučilištu Velika Gorica smjer Održavanje motornih vozila. Svoju budućnost vidim u ovoj radioni – kaže nam Marko Brdek.

Mladi Velikogoričanin zaljubljenik je u drifatnje i nedavno je uspio ostvariti svoj veliki san, pobijediti na utrci na domaćem terenu. Naime, njegova obitelj vuče porijeklo iz Mičevca, gdje jedna od ulica nosi njihovo ime. Na prvom natjecanju Croatian Drift Challengea ove sezone, upravo u mjestu njegovih predaka te u nikad jačoj konkurenciji, za rukom mu je pošlo popeti se na postolje pobjednika.

Sve je počelo nabrijanom „Kockicom“ u koju je ubacio jači motor

Njegova priča počinje još 2017. godine kada je izašao na prvo natjecanje u nekad popularnoj BMW-ovoj „kockici“, koju je sam preuredio za natjecanje.

- Ubacio sam malo jači motor u nju i sve atestirao te se jedno vrijeme njome vozio po cesti. Tražili smo zabačene ceste i parkinge gdje bi mogli malo driftati. Frendovi su me nagovorili da se prijavim na prvo natjecanje. Ostao sam u šoku kada sam došao na prvo natjecanje i s tim autom ušao u top 16 – prisjetio se naš sugovornik.

Do tada ga nisu shvatili ozbiljno niti ljudi u njegovom najbližem okruženju. Markov otac veliki je zaljubljenik u automoto sport i sina je još kao malog vodio po auto utrkama i druženjima, ali nije bio za to da mu se sin natječe. No, nakon što je vidio na prvoj utrci koliki mu je sin potencijal stao je uz njega. Iza ove uspješne priče stoji cijeli tim od desetak ljudi, a u njemu se uz roditelje nalaze i njegovi prijatelji. Svi u timu su volonteri. Riječ je o Markovim prijateljima s kojima je počeo driftati i s kojima se i dan danas druži.

Naš sugovornik otkrio nam je kako je njegov tim u pet minuta u stanju zamijeniti vilicu ili sponu na ovjesu njegova trkaćeg automobila.

Ovaj dvadeset šestogodišnjak  iza sebe ima 25 nastupa i ne skriva svoje ambicije. Ove godine želi osvojiti preostale dvije utrke Croatian Drift Challengea i postati ukupni pobjednik. Prošle godine bio je najbolji u konkurenciji vozača i Hrvatske, ali ispred njega se na kraju sezone našao Nikola Ilić iz Srbije.

- Volio bih napraviti nešto i u Europi. Smatram da i ja i moj tim imamo što pokazati, ali tu bi nam trebali jaki sponzori da to izguramo. To je jedan veliki projekt koji treba dobro osmisliti i pronaći partnere koji će nas pratiti. Trebalo bi nabaviti i novi automobil koji bi se prilagodio zahtjevima natjecanja na toj razini – otkrio nam je Marko.

BMW E46 s AMG-ovim motorom prava je zvijer

I zvjerka koju sad vozi nije baš jeftina. Njegov prerađeni BMW E46 vrijedi oko 40 tisuća eura. Ono što ga razlikuje od drugih je AMG-ov motor od 550 konja te brojne nadogradnje od kojih svaka iznosi više tisuća eura pa se tako cijena lagano popne do šesteroznamenkaste cifre eura. Imali smo priliku čuti i vidjeti „zvijer“ o kojoj je do prije samo pet godina sanjao naš sugovornik. Buka koju stvara ova „pila“ ostavila nas je bez teksta. Zanimalo nas je kakav je osjećaj voziti ovakav stroj.

- Kad ispred tebe brunda 550 konja nemaš vremena za razmišljanje. Ulaziš u automatski mod i sve preuzima mišićna memorija – kratko je prokomentirao.

Drift je jako postao popularna disciplina u svijetu automobilizma, a svoje porijeklo vuče iz Japana. Osamdesetih godina 20 stoljeća počeo se prakticirati ovaj stil vožnje pri spuštanju zavojitim planinskim cestama. Naime, vozači su shvatili da ako puste automobil da klizi da mogu većom brzinom proći kroz zavoja. Tako je i nastala ova disciplina u kojoj se najviše gleda estetika.

Hrvati poludjeli za driftom

Počeci drifta u Hrvatskoj počinju između 2007. i 2008. godine i nismo puno zaostajali za drugima. U Americi je ta priča krenula ozbiljnije možda tri do četiri godine ranije. Veliki zamah krenuo je prošle godine. Ljudi iz našeg okruženja vole doći na utrke u Hrvatsku zbog atmosfere za koju su zaslužni domaći zaljubljenici u ovaj sport. Kako smo doznali, hrvatska publika zna nagraditi ovacijama one koji ostave srce na asfaltu i daju sve od sebe bez obzira odakle dolaze.

- Na natjecanjima vlada super atmosfera što se tiče navijača, ali ne samo u Hrvatskoj. Situacija je slična i u Srbiji te Bosni. Nekada je na utrku znalo doći tisuću ljudi, a sad ih dolazi pet puta više. Prošle godine u svibnju utrku je gledao 10 tisuća ljudi. Veliku zaslugu imaju i društvene mreže koje su cijelu priču digle na višu razinu. Moj YouTube kanal prati 20 tisuća ljudi iz Hrvatske i okruženja. Na njemu objavljujem klipove u kojima slažem automobile za natjecanja. Ljudi to prate, a neki te upute koriste i u vlastitim projektima. Dosta je mladih ljudi koji sami uređuju svoja vozila za driftanje. Time se povećava broj ljudi koji se natječe, kao i kvaliteta natjecanja. Prije pet godina natjecalo se 20-tak vozača, 40 do 50 ih se sada natječe, a za koju godinu bit će nas i stotinjak – kaže Marko.

Dečki rijetko ili uopće ne treniraju prije natjecanja jer nemaju gdje

Veliki problem drifterima predstavlja nedostatak staza. Vlasnici privatnih karting staza ne vole driftere jer iza sebe ostavljaju puno „otpada“, odnosno komadića guma koji ostaju po i oko staze. U Austriji su to riješili polijevanjem vode po pisti što smanjuje potrebnu brzinu za izvođenje proklizavanja, štedi gume i omogućuje da staza ostane čista. Najbliža staza na kojoj mogu vježbati nalazi se u Krškom u Sloveniji. Stazu u Mičevcu preuzela je tvrtka Rimac Group i na njoj testira svoje modele. Cijena najma staze iznosi 2000 eura što je ipak preskupo za driftere.

U cijeloj zemlji ne postoji staza na kojoj mogu vježbati, tako da oni ustvari rijetko ili uopće ne treniraju prije natjecanja. Ono što bi im trebalo je asfaltirana kružna staza ne duža od 700 do 800 metara. Zbog svog zemljopisnog položaja i prometne povezanosti možda bi Velika Gorica bila pravo mjesto za izgradnju takve staze.

- Zašto ne. Dolazili bi nam ljudi iz cijele zemlje i susjedstva. Mogli bi ovdje trenirati, natjecati se, a sve to utjecalo bi i na povećanje potražnje za smještajnim kapacitetima u našem gradu. Bilo bi to i dobro mjesto da mladi vozači za mali novac isprobaju svoje „ljubimce“ u sigurnim uvjetima, umjesto da jure po prometnicama i tako ugrožavaju sebe i druge sudionike u prometu. Na stazi bi se mogli održavati i tečajevi sigurne vožnje. Uglavnom od takvog jednog projekta korist bi imala cijela zajednica – zaključio je naš sugovornik.

Foto: No stint media

 

 

 

 

Podijeli