Novosti Sport Događanja

Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova

22.02.2022. / Petar Brnada

U organizaciji Grada Velike Gorice i ECIP Europskog centra izvrsnosti potrošača i nonCarbon academije na parkingu „GORIČANKE“ danas je predstavljen eko uređaj za dekarbonizaciju motora s unutarnjim izgaranjem.

Riječ je o najnovijoj neinvazivnoj francuskoj tehnologiji dekarbonizacije nakon koje se poboljšavaju performanse motora, znatno se smanjuju emisije čađi i štetnih plinova u atmosferu te se štedi na potrošnji goriva. Nova je to tehnologija koja je u Europi vrlo popularna i svake godine tom tehnologijom se dekarbonizira, odnosno očisti više od 22 milijuna vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem, a na čišćenju su danas bila vozila gradskih tvrtki odnosno VG Vodoopskrbe, Čistoće i Komunalca te javnih službi poput Hitne pomoći i policije.

-Ono što treba reći je da je Europski centar izvrsnosti potrošača prepoznao ekologiju kao jednu od bitnih odrednica našeg budućeg razvoja. Uzalud pričamo o pravima potrošača ako u ovoj situaciji energetske krize ne možemo smanjiti potrošnju goriva, ako imamo situaciju kada svaka šesta osoba u svijetu umiru od onečišćenja zraka i ako imamo ozbiljne klimatske promjene, a ne utječemo na njih. Ono što mi želimo danas prikazati ovdje je kako možemo djelovati odmah. Ono što danas trebamo vidjeti je jedan od načina kako možemo smanjiti plin koji je vrlo kancerogen za zdravlje ljudi. Želimo prikazati kako možemo smanjit emisiju CO2 koja je za klimu vrlo opasna. I sami znate što se događa trenutno na svjetskoj razini gdje raste razina mora, gdje dolazi do velikih klimatskih poremećaja kao što je bila i velika oluja koja još traje na području EU. Zatim dolazi do uništavanja zelenih površina itd.- rekao je Josip Kelemen iz Europskog centra izvrsnosti potrošača Zagreb.

Na prezentaciji o dekarbonizaciji istaknuto je da su provedena mjerenja plinova prije i nakon čišćenja motora i to tako da su uzeli različite tipove vozila na različita goriva- benzinske, dizelske i ostale motore.

-Dobili smo podatke da su se emisije smanjile za 10 % minimalno. Ono što sigurno možemo potvrditi iz tih analiza je da se smanjuje potrebna snaga motora, a postiže veća brzina što znači da se ipak produljuje radni vijek trajanja motora i smanjuje emisije i samim time i potrošnje goriva- otkrila je profesorica dr.sc Darija Karasaripović sa Rudarsko- geološko- naftnog fakulteta koja je bila voditeljica studije.

Detaljnije o samom postupku karbonizacije govorio je Tihomir Tomaž Pavičić, lider u ovome poslu i direktor non carbon akademije koja posluje u 65 zemalja svijeta i educira stanovništvo na koji način mogu smanjiti emisije štetnih plinova.

-Tehnologija je potpuno neinvazivna jer u motor ne ulazi nikakva kemija. Imamo generatore koji rade elektrolizu vode i iz vode odvajaju oksihidrogen plin koji mi puštamo u motor vozila na način na usis zraka, koliko vakum pumpa vuče kisika da motor može sagorijevati vuče i plin proizveden iz vode. Polijepljeni ugljik odnosno čađu koja se nalazi po stjenkama motora plin veže na sebe, u komori sagori i na auspuh baci- pojasnio je Tomaž Pavičić.

Istaknuo je kako se nakon čišćenja produžuje vijek trajanja motora, smanjuje potrošnja goriva do 10 %, ali i emisija štetnih plinova u jednom čišćenju za 70 %, a posebice se smanjuje NOx koji je kancerogen. Čišćenje motora, dodao je Tomaž Pavičić, poželjno je raditi jednom godišnje ili svakih 20.000 kilometara na osobnim vozilima, a na teretnim barem dva puta godišnje.

Predsjednik ECIP-a, Josip Kelemen, za kraj je poručio kako je ova priča u Europi vrlo cijenjena u organskoj proizvodnji. Poljoprivrednici tu metodu koriste da bi dobili dodatne bodove kod same proizvodnje i da bi smanjili utrošak energije i onečišćenja u voćnjacima, kao i emisiju štetnih tvari u urbanim sredinama.

-Nedavno smo bili u Crnoj Gori gdje je velika plantaža tvrtke koja proizvodi vina, odlučila da dekarbonizira svoj vozni park kako bi se mogla u svijetu predstavljati kao tvrtka koja vodi računa o poljoprivrednoj mehanizaciji, strojevima koji su dekarbonizirani i samim time dobiti i određene benefite. Tako da ova priča je prihvatljiva za urbanu, ali i za manje urbanizirano područje kao i za kandidiranje za europske fondove jer nam donosi 10-20 posto više bodova i podiže energetsku učinkovitost. U budućnosti sve tvrtke koje budu dekarbonizirali svoj vozni park, pa i Grad VG, mogu računati na subvencije Fonda za energetsku učinkovitost i tu su u pitanju ne mala sredstva. Svi oni koji budu htjeli dekarbonizirati mogu podnijeti zahtjev Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za danje subvencioniranje voznog parka- poručio je Kelemen.

I Grad Velika Gorica pridružuje se borbi za smanjenje emisije čađi i štetnih plinova.

– Donijeli smo sve dokumente iz područja zaštite zraka, od onih za energetsku učinkovitost i zaštitu zraka, te smo zaključili da ono što na goričkom području najviše utječe na zagađenje zraka su emisije iz kućnih ložišta i promet, kojeg trenutno rješavamo. Ovo je jedna od mjera koja bi pomogla pomoći pri smanjenju zagađenja zraka, te bi građane trebalo educirati i usmjeravati da očiste svoja vozila – rekla je Gordana Mikulčić Krnjaja, pročelnica Upravnog odjela za urbanizam i zaštitu okoliša.

Galerija slika

Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova Dekarbonizacijom do boljih performansi motora i uštede goriva, ali i znatno manje emisije čađi i štetnih plinova

Podijeli