Novosti Sport Događanja

Donesena odluka o prikupljanju otpada: Mijenja se broj odvoza, poznate i cijene nove usluge

23.01.2020. / Petar Brnada

Prijedlog Odluke o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biorazgradivog komunalnog otpada na području Grada Velike Gorice danas se našao pred gradskim vijećnicima.

Novi prijedlog donosi promjene korisnicima usluge, prije svega u pogledu razvrstavanja otpada na kućnom pragu, promjeni broja odvoza te u konačnici i cijeni usluge, a o čemu je danas na sjednici Gradskog vijeća okupljene vijećnike izvijestio direktor VG Čistoće Ivan Rak.

-Prva bitna izmjena biti će u samoj podjeli posuda. Govorimo, naime, o tome da je trenutno na području grada Velike Gorice podijeljeno 10-ak tisuća posuda za pet/met ambalažu, i papir, ali samo u urbanom dijelu grada. Sada ćemo još dodatnih 11 000 korisnika opskrbiti upravo tim posudama pa oni tako dobivaju jednu sasvim novu i kvalitetniju uslugu koju do sada nisu imali mogućnosti koristiti - kazao je Rak.

Ono što je potpuni novitet u cijelom sustavu, a to im, kako je rekao Rak, nalaže i sami zakon i Uredba, jest uvođenje odvoza odnosno zbrinjavanja biorazgradivog otpada na području cijelog grada.

-Tu bih svakako napomenuo da ćemo imati jedan prijelazni period, a obrazložit ću vam i zašto. Imat ćemo prijelazni period od 3-4 mjeseca gdje ćemo našim korisnicima umjesto posuda podijeliti vreće za razvrstavanje. To ćemo napraviti iz razlog jer još uvijek čekamo posude od Fonda s kojim smo potpisali ugovor o dobavi 22 000 spremnika. Bilo bi suludo da Grad troši 8-9 milijuna kuna proračunskih sredstava za nabavku posuda, što bismo to onda morali kroz cijenu javne usluge prevaliti na leđa naših građana, pa smo stoga pritekli ovom povoljnijem rješenju- kazao je direktor Rak.

Napomenuo je pritom da će cijeli sustav biti jedinstven za sve korisnike na području grada te da više nećemo imati mogućnost da netko ima četiri ili osam odvoza otpada.

Broj odvoza

Ruralni dio grada do sada je bio samo na četiri odvoza miješanog komunalnog otpada mjesečno.

-Uvodimo u biti novi odvoz biorazgradivog otpada koji će također ići jednom tjedno, odnosno četiri puta mjesečno, govorimo o dva odvoza plastike mjesečno i jednom odvozu papira. Tako da, ruralne sredine s 11 000 korisnika imat će mogućnost da predaju otpad 11 puta mjesečno što je veliko podizanje kvalitete javne usluge- kaže Rak.

Kada je riječ o urbanom dijelu, tu će se smanjiti broj odvoza miješanog komunalnog otpada i to na četiri odvoza, otkrio je direktor Ivan Rak.

-Uvest ćemo naravno odvoz biorazgradivog otpada čime ćemo nadoknaditi smanjenje ova četiri odvoza i pojačat ćemo odvoz pet/met ambalaže sa svaka tri tjedna na svaka dva tjedna, i naravno papir ćemo odvoziti jednom mjesečno. Zgrade će imati četiri odvoza miješanog komunalnog otpada mjesečno, i četiri odvoza svih ostalih frakcija otpada tako da ćemo u zgradama odvoz vršiti 17 puta mjesečno- rekao je direktor VG Čistoće.

'Dostatna i dva odvoza'

Prošle godine u periodu od tri mjeseca proveden je pilot projekt nad 1400 korisnika te se ispostavilo da su njima bila dostatna čak dva odvoza mjesečno. Tim korisnicima su ponudili mogućnost da dobiju od VG Čistoće besplatne vreće, a u ta tri mjeseca podijelili su ukupno 25 besplatnih vreća.

-Znači svega 25 korisnika je zatražilo besplatne vreće, a smanjili smo broj odvoza sa osam mjesečno na dva mjesečno što su frapantni pokazatelji po pitanju otpada jer smo samim time u tom dijelu skočili na čak 35% razvrstavanja otpada. To je i sama intencija cijelog sustava i to su ciljevi koje je pred nas stavila Europa; da smanjimo količinu miješanog komunalnog otpada na odlagalištu i da povećamo postotak razvrstavanja- poručio je Rak.

Najbitniji dio cijele odluke jest i cijena, a sama Uredba i zakon odredili su jedinicama lokalne samouprave što točno mora sadržavati koji segment cijene, odnosno koji dio troškova koji element cijene javne usluge mora pokrivati.

-Kada govorimo o cijeni minimalne javne usluge, ona iznosi 48 kuna i pokriva sve troškove poslovanja osim zbrinjavanja i odlaganja otpada koji će se financirati iz varijabilnog dijela na koji će svaki od naših korisnika moći utjecati. Tu bih naglasio da nam se to nije baš svidjelo i nismo bili zadovoljni Uredbom koja je to postavila na takav način no jednostavno se moramo prilagoditi i odluku napisati sukladno Uredbi- kaže Rak o Uredbi zbog koje su neki pružatelji usluga odvoza podignuli i ustavnu tužbu.

Sustav je postavljen na taj način da ta fiksna cijena mora biti ista za sve korisnike na području grada, bilo to jednočlana, višečlana domaćinstva, bilo da je riječ o kući ili stanu, ta cijena mora biti ista, objašnjava.

-Kod fiksnog dijela cijene bitno je napomenuti da gradovi u županiji u našem okruženju imaju znatno višu cijenu od grada Velike Gorice. U našem okruženju cijena minimalne javne usluge je najniža. Kao primjer mogu navesti grad Prelog koji je u Hrvatskoj jedan od najboljih gradova po gospodarenju otpadom, njihova cijena je također 48 kuna kao i naša. Cijena će biti ista za sve vrste posuda, bilo da je riječ o posudi od 120 ili 140 L, Uredba je to također propisala. Nama se to također ne sviđa, no to je tako- obrazložio je Rak.

-Za naše korisnike to znači da ako oni imaju manje miješanog komunalnog otpada da ga iznesu svaka dva tjedna, iznijet će ga svaki drugi tjedan i plaćat će sukladno predanoj količini miješanog komunalnog otpada. Također će imati mogućnost uzeti i komposter, a ako ga uzmu, dobit će i popust od nekih 25-30% po odvozu - pojašnjava.

Što se tiče varijabilnog dijela cijene po pražnjenju posude miješanog komunalnog otpada, ona će iznositi između 8 i 9 kuna, otkrio je direktor Rak. 

-Dakle, ne govorimo o stopostotnom povećanju kao što je to u Zagrebu pa da računi s 50 skoče na 140 kuna. Mi smo izračunali ovdje račune o kojima je govorio vijećnik Šimunić, oni bi bili veći nekakvih 12-15 kuna nego što su bili do sada. Svaki korisnik pravilnim razvrstavanjem i predajom otpada jako će puno moći utjecati na svoj iznos cijene. A ako građani uzmu komposter, mogu si za 10-ak kuna smanjiti račun u novome cjeniku. Naravno, to će onda nama biti manji trošak jer nećemo morati plaćati zbrinjavanje otpada i na taj način ćemo ih nagrađivati i poticati na razvrstavanje otpada i upravo ćemo tu poštivati ono načelo onečišćivač plaća- kaže Rak.

Nema zarade na recikliranju

-Mnogi ljudi misle da će VG Čistoća razvrstavanjem otpada i prikupljanjem tih vrsta sirovina zaraditi, ali neće. Kina je zatvorila tržište plastike, a Europa nema dovoljno tvornica da bi obradila svu tu plastiku. Mi moramo masno plaćati zbrinjavanje, ne samo mi u Gorici. Trenutno imamo 700 tona godišnje, a ako podignemo postotak imat ćemo još i više čime će naši troškovi i tu bitno rasti. Ista stvar je i sa papirom i ostalim sekundarnim sirovinama. Cijelo vrijeme se vuče priča da se recikliranjem zarađuje, ali to nije istina- rekao je Rak.

Uz to je također naglasio da sama cijena nije regulirana još od 2008. godine te da je cijena pružanja javne usluge ista kao i prije 12 godina, a u tom periodu s druge strane poskupile su ostale usluge; usluge rada, cijena goriva, održavanje vozila itd.

-Tako da mislim da se u tom 12-godišnjem periodu pokazalo da se u VG Čistoći kvalitetno raspolagalo novcem i da se pokušalo korisnike zaštititi od bilo kakve korekcije cijena. Usporedbe radi, cijena minimalne javne usluge u Pokupskom, Kravarskom i Orlima, sa pet odvoza mjesečno iznosi 95 kuna od strane koncesionara- kazao je Rak.

SDP sazvao konferenciju za medije

Klub vijećnika SDP-a organizirao je konferenciju za medije nakon što je čuo uvodno obrazloženje direktora VG Čistoće.

-Cijena odvoza komunalnog otpada će znatno porasti. Uredba koju imamo ispred sebe nije socijalno osjetljiva niti je korektna prema građanima. Mi ćemo se oštro usprotiviti Odluci jer nije u skladu sa Zakonom niti sa Uredbom koju je donijela Vlada RH. Kada smo uspoređivali Odluke ostalih gradova u Hrvatskoj koji su to već donijeli, ona je izrazito udar na džepove Velikogoričana. Mi smo sudjelovali u savjetovanju s javnošću ali je dobar dio primjedbi odbijen- rekao je u ime kluba vijećnika SDP-a Damir Šimunić.

Na novu odluku osvrnuo se i vijećnik Marijo Zdelar, predsjednik Odbora za zaštitu okoliša SDP-a koji je rekao da smo još 1.1. 2020.trebali imati uspostavljen novi sustav s novim cjenikom i modelom prikupljanja otpada. Predviđena kazna iznosi od 100 do 300 tisuća kuna za svaku JLS koja nije u roku donijela i implementirala sustav.

- Ja sam radio analize postojećeg stanja i sustava, uzeo sam prihode VG Čistoće na razini godine i matematički smo izračunali to da je sa ovom minimalnom jediničnom cijenom pokriveno 81,76% ukupnih rashoda VG Čistoće što sigurno nije stimulirajuće za građane da odvajaju otpad i što generalno ovakva odluka gdje vi samo sa 19 % možete utjecati na iznos vašeg računa zasigurno će najviše pogoditi socijalno najugroženije građane, samce, umirovljenike. Usporedbe radi, prijašnji cjenik za jedan odvoz tjedno 62,98 kuna, za dva odvoza 100 kuna, a temeljem ove odluke kada bi se primijenili svi parametri ispalo bi da bi za četiri odvoza mjesečno dosadašnjih 100 kuna prešlo u 176 kuna kada bi cijena odvoza bila ista- tvrdi Zdelar.

Kazao je vijećnik Zdelar pritom i da je u odluci od 15. srpnja 2018. bilo navedeno i omogućeno građanima da sami biraju veličinu spremnika, a temeljem uredbe je to i obveza.

-U prvoj odluci imali smo ponuđeno 60, 80, 120 litara itd., a u drugoj odluci su izbrisane te dimenzije. Dimenzija spremnika je izuzetno bitna u kreiranju ukupne završne cijene jer se volumen reflektira i u udio cijene za građenje kapitalnih zgrada. Zaključak je svega da će građani dobiti zasigurno lošiju kvalitetu usluge prikupljanja otpada za puno više cijene što će na kraju rezultirati povećanim ilegalnim odlagalištima otpada, i pogođeni će biti socijalno najugroženiji građanima. Uz to, propuštena je prilika da se javnost senzibilizira sa potrebom razvrstavanja otpada na kućnom pragu. SDP se zalagao za plaćanje po kilogramu, a mi smo ovdje izloženi situaciji da će ljudi zbog uštede novaca čuvati otpad doma kod sebe na kućnom pragu što će izazivati nesnosne mirise i prijetnje zdravlju- kazao je Zdelar zatraživši od gradonačelnika da smanji cijenu na minimalno.

-Ako ćemo vagati otpad onda bi sve kante trebali mijenjati pa ne bi bile dovoljne ni one od 60, 80, ni od 120 litara pa bi kompletno nabavljali nove kante, pa bi usluga koštala tih 176 kuna koje vi spominjete- odgovorio je vijećnik Bekić vijećniku Zdelaru.

Osvrnuo se Zdelar i na navode kako VG Čistoća promptno rješava probleme sa divljim odlagalištima te kasnije u raspravi vijećnika Darka Bekića pozvao da prošeta Goricom pa će od Petrovine i Gradića sve do Vukovine pronaći najmanje petstotinjak divljih deponija, tako da ne možemo govoriti o promptnim reakcijama nadležnih.

Ispred Kluba vijećnika MOST-a, Karmen Rak rekla je da kada se ova odluka sagleda u cjelini očito je da neke stvari treba doraditi.

-Uredbom o gospodarenju komunalnim otpadom utvrđuje da se standardna veličina i druga svojstva spremnika moraju odrediti na način da spremnik bude primjeren potrebama korisnika te da se korisniku ne može propisati korištenje spremnika određenog volumena. U staroj odluci u ponudi su bile i posude od 60 i 80 litara. Da bi sustav bio postavljen kako treba, on mora biti postavljen na načelu onečišćivač plaća kojim bi taj proizvođač otpada snosio troškove sanacije otpada koji je i napravljane. Ovaj sustav je napravljen tako da ne sprečava nastajanje otpada niti stimulira odvajanje otpada. S jedne strane nam se daju sve vrste kanta no korisnici koji savjesno odvajaju umjesto da budu nagrađeni za to, oni će biti kažnjeni novim načinom obračuna cijena- rekla je vijećnica Rak.

Vijećnik Darko Bekić u ime Kluba vijećnika HDZ-a stao je u obranu nove odluke istaknuvši da su  građani spremni na suradnju i da su se odazvali projektu.

-Ovo je bitna odluka, a ključ je suradnja Grada i građana koji će odvajati otpad i jedino na taj način ćemo isporučiti onaj rezultat koji smo si sami zadali i koji nam je svima u interesu, za početak postotak 50% recikliranja otpada. Kao što je direktor rekao, cijena nije išla gore 12 godina, a usluga se povećavala. Korekcija cijena je nužna jer mora biti formirana u dva dijela, fiksnom i varijabilnom. Što se tiče cijene mislim da tu nema nejasnoća. Moramo biti svjesni da je zbrinjavanje otpada ozbiljan posao, kompleksan proces, svake godine poskupljuje na globalnoj razini- kazao je Bekić.

Nema drastičnih poskupljenja

-Uzeo sam dva računa, jedan stan od 60-ak kvadrata; dva člana u stanu plaćala su 73 kune, a tri člana oko 89 kuna. Vidimo da će sada fiksni dio biti 54 kune, a sa maksimalnim brojem odvoza oko 36 kuna s PDV-om, to dvoje kada se zbroji plus naknada Gradu od 10 kuna, imat ćemo minimalna odstupanja, a nikakvih računa od 170 kuna. Sve u svemu, uredba je novi izazov. Nije Sveto pismo, tako da se sve može mijenjati i mi ćemo se prilagođavati- rekao je Bekić opovrgnuvši navode o značajnom poskupljenju usluge odvoza i zbrinjavanja otpada.

Podijeli