Novosti Sport Događanja

Javni prijevoz: Za gradske linije priželjkuje se novi koncesionar i više linija, do Zagreba i dalje ZET-om i vlakovima

06.10.2021. / Maja Peranić

Nedovoljan broj linija i gužve u špicama za Zagreb, kašnjenja i istrošeni autobusi, buka iz autobusne garaže u centru grada… Sve to, i štošta drugoga, razlozi su stalnog nezadovoljstva građana sa ZET-om, a jedina svijetla točka u ovoj vezi Goričana i ZET-a još uvijek je tek povoljna cijena prijevozne karte koju na 4 kune drži ogromna subvencija iz gradskog proračuna.

Gradska uprava najavljuje promjene u javnom prijevozu već neko vrijeme. Zaokružili smo sve što je do sada poznato iz ranijih najava, a neke promjene potvrdili su nam i gradski službenici, te pokušali složiti sliku kakav nas javni prijevoz očekuje u budućnosti. Za početak, sve bi trebalo biti jasnije kroz nekoliko dana kada se očekuje prezentacija nove organizacije autobusnog prijevoza koju je Grad pripremio u suradnji s Fakultetom prometnih znanosti.

Prijedlogom nove organizacije prijevoza uvest će se nekoliko novih linija, a naglasak je na boljem povezivanju grada sa željezničkim kolodvorom odakle će u smjeru Zagreba prometovati veći broj vlakova što je osigurano nedavno potpisanim Sporazumom između Grada i HŽ Putničkog prijevoza. Osim što će se novim autobusnim linijima povezati prigradska naselja sa željezničkim stanicama, planira se uvesti i autobusna linija prema poslovnoj zoni Meridian 16, doznajemo.

ZET bi ostao povezivati Goricu i Zagreb

Iz dosadašnjih pregovora ZET-a i Grada Velike Gorice, čujemo od uključenih, vidljivo je da obje strane priželjkuju da ZET ostane povezivati naš grad sa Zagrebom i to sa svim postojećim linijama. Ugovor između Grada Velike Gorice i ZET-a istekao je te je produžen aneksom do kraja godine. No, sve više informacija i okolnosti govori da će ZET prevoziti Velikogoričane i sljedećih godina. Barem na tim VG-ZG linijama. Naime, nevidljiva granica između Velike Gorice i Zagreba ove autobusne linije svrstava u međužupanijske linije za koje koncesiju izdaje Ministarstvo prometa. Dodatno, zaustavljanje na autobusnim stajalištima na području Grada Zagreba drugi prijevoznik bi morao plaćati, jer time oduzima putnike ZET-u, što stvara veliki trošak. U konačnici, Velikogoričani kada dođu u Zagreb ponovno moraju koristiti usluge ZET-a, na tramvajskim i autobusnim linijama, te bi plaćanje dva prijevoznika zasigurno poskupilo ukupnu cijenu prijevoza. Sve te okolnosti ukazuju da bi se brak ZET-a i Gorice trebao nastaviti.

S druge strane, obje strane žele raskinuti odnos na gradskim linijama unutar granica Grada Velike Gorice. ZET je zastarjelim voznim parkom i neučinkovitim linijama ostao u nekim prošlim vremenima, neprilagođen današnjim potrebama Velikogoričana. Dovoljno tome u prilog idu prizori praznih autobusa koji prolaze (pri)gradskim ulicama. Grad Velika Gorica stoga će, sasvim je izgledno, raspisati javni natječaj na novog koncesionara na gradskim linijama kojim će tražiti više linija, povezivanje sa željezničkim kolodvorom, a u konačnici i nižu cijenu koja će manje iscrpiti gradski proračun.

- Trošak prijevoza definiran je brojem prijeđenih kilometara, a ZET je u odnosu na druge prijevoznike skuplji od 25% do 35%, te nisu iskazali interes za uvođenje manjih autobusa koji bi značili i manji trošak. Još jedna pozitivna stvar s dolaskom novog prijevoznika bit će i konačno izmještanje ZET-ove garaže iz samog središta Velike Gorice što građani traže već dugi niz godina. Oko linija prema Zagrebu i dalje traju pregovori između Grada Velike Gorice, Grada Zagreba i ZET-a, a glavni prijepor je naravno cijena - kažu nam iz Gradske uprave.

ZET je uteg i proračunu 

Nije tajna da je ZET već godinama u financijskim problemima te da na velikom broju linija stvara gubitke. Zbog toga je ZET posljednjih godina ukinuo brojne linije koje su vozile izvan područja grada Zagreba, a koje su preuzeli privatni prijevoznici. No, bez obzira na smanjenje broja linija, ključni problem ZET-a i dalje je ostalo neefikasno poslovanje i stvaranje gubitaka, što je rezultiralo i stalnim povećanjem subvencija kako Grada Zagreba, tako i Grada Velike Gorice. ZET je tako najveći uteg proračunu Grada Zagreba koji izdvaja godišnje više od 700 milijuna kuna subvencije za ZET. Financijskim rezultatima nije pomoglo ni smanjenje cijene karte jedne zone na 4 kune. Podsjetimo, do 2017. za dvije zone od Velike Gorice do Zagreba plaćalo se 20 kuna. Taj mastodontski neučinkoviti sustav stoga se financira subvencijama iz gradskih proračuna, a samo je račun prema Gradu Velikoj Gorici s 9 milijuna kuna 2018. godine narastao na 30 milijuna kuna za ovu godinu.

Jasno je da se pitanje javnog prijevoza neće riješiti preko noći, odnosno da će se rješavati sigurno kroz nekoliko idućih godina, ako ne i duže no gradonačelnik Krešimir Ačkar je već više puta potvrdio da bez obzira na model javnog prijevoza, cijena karte za putnike se neće povećavati, budući da je javni prijevoz možda i najznačajnija socijalna mjera koju jedan grad osigurava svojim građanima. Sama reorganizacija javnog prijevoza provodi se da prijevoz bude bolji od sadašnjeg, građani to s pravom i očekuju.

Podijeli