Tema zrakoplovstva u Hrvatskoj okupila stručnjake
Hrvatska i zrakoplovstvo jučer, danas, sutra“ naziv je tribine koja je danas u Velikoj Gorici okupila predstavnike institucija i potpisnika Povelje "Velika Gorica-grad zrakoplovstva.
Domaćin susreta bilo je Veleučilište Velika Gorica, a za temu su se odlučili s obzirom na to da je zrakoplovstvo i protuzračna obrana naše zemlje u fokusu recentnih zbivanja u Hrvatskoj, te kao tema vrlo aktualna.
Bila je to prilika da postave pitanja ili dobiju odgovore na njih svi važni čimbenici zrakoplovstva u Hrvatskoj.
Sudionici su se pojedinačno osvrnuli na temu zrakoplovstva kroz razna područja, od školovanja kadra, civilnog zrakoplovstva, pravnih odredbi do povijesti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i Protuzračne obrane i budućnosti zrakoplovstva u Hrvatskoj.
Bili su tu predstavnici Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, Hrvatskog generalskog zbora, Hrvatske kontrole zračne plovidbe, Međunarodne zračne luke Zagreb, Croatia Airlinesa, Zrakoplovno-tehničkog centra, Zrakoplovne tehničke škole Rudolfa Perešina, Fakulteta prometnih znanosti u Zagrebu i mnogi drugi uzvanici.
Predstavnici Veleučilišta Velika Gorica pozdravili su okupljene sudionike i istaknuli važnost obrazovanja mladih kadrova te svoja iskustva s obzirom na to da se na goričkom Veleučilištu provodi studij Održavanja zrakoplova.
S posebnom pažnjom sudionici i pristigla publika slušali su generala Josipa Štimca i brigadira Vladimir Superinu koji su se osvrnuli na povijest Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i Protuzračne obrane u danima kada se stvarala Hrvatska.
General Štimac istaknuo je kako je formiranje HRZ-a i PZO-a počelo jednostavno "s ljudima koje su tada imali" od pilota i tehničara do stručnjaka za raketne i radarske sustave.
-Počeli smo stvarati viziju HRZ-a i zadaću koja će mu biti dodijeljena. Zaključili smo tada da HRZ treba prvo štiti teritorij Hrvatske od napada iz zraka i osnovali smo Protuzračnu obranu . Formirani su operativni centri, eskadrile borbenih/lovačkih zrakoplova MIG-21, u početku smo imali An-2, "lake" avione, nakon što je Rudolf Perešin preletio u Klagenfurta i pridružio se HRZ-u , u sljedeća tri preleta pilota Selak, Ivandića i Borović nastala je prva lovačka eskadrila HRZ-a. Ti avioni bili su namijenjeni za djelovanje po zemlji, izviđanje i obranu iz zraka, imali smo baze u Divuljama, Zagrebu, Puli, Zadru...prisjetio se general Štimac početaka Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.
Ističe, kakao je najvažnije od svega bilo što su uspostavili model vojnog i civilnog školovanja pilota, inženjera i tehničara na Fakultetu prometnih znanosti.
-Bez obzira na to što smo bili dobro ekipirani tijekom Domovinskog rata, znali smo da ćemo ostariti i ako ne budemo prenosili iskustvo koje imamo i znanje od svega toga neće biti ništa. Od 2000. godine uslijedila je stagnacija, svemu je ,kaže, kumovala i Garrettova komisija koja je smatrala da HRZ I PZO ne trebaju postojati i da Hrvatskoj to ne treba.
-Srećom i tada smo imali ljude koji su bili svjesni važnosti protuzračne obrane i iza kojih smo stali u obranu budućnosti hrvatskog ratnog zrakoplovstva u vlastitim snagama. Uspjeli smo zadržati HRZ i PZO kao granu oružanih snaga, uspjeli smo održati zrakoplovstvo od nestajanja. Raketna brigada je nestala, ZTC je izvučen, a najvažnije je da ćemo se izvući i s ovom novom tehnologijom
jer perspektiva su novi avioni, ali bez ljudi nema ništa-zaključio je general Štimac.
Nove avione F-16 koji će stići u Hrvatsko ratno zrakoplovstvo prvi je isprobao pilot, diplomirani inženjer aeronautike i zapovjednik 91. zrakoplovne baze "Pukovnik Marko Živković-Pleso "Željko Ninić.
-Lijepo je biti zapovjednikom baze ""Pukovnik Marko Živković" kao netko tko sinergijski povezuje jako puno institucija i hvala vam svima što baza izgleda kao što izgleda, što rade sve što rade, to ste doprinijeli svojim udjelom i bit ćemo spremni za prihvat buduće tehnike kojoj se veselimo i jedva čekamo-kazao je zapovjednik Ninić koji je zajedno s natporučnicom Magdalenom Ištuk pokazao usporedbu zrakoplova koje su do sada imali i one koje će uskoro imati.
- Beskrajno zavidim novim kolegama što će letjeti s novim kacigama koje imaju prikazni sustav, to je sasvim druga dimenzija letenja, tipični pilot MIG-a je vitalne podatke i parametre gledao pod nogama , a sada imate novu generaciju kada vam se sve to prikazuje na viziru kacige i gdje god okrenete glavu imate vitalne podatke i parametre uz vidno polje, to je iznimna prednost-istaknuo je Ninić dodavši da će HRZ sutra imati što pokazati na Zrakoplovnom danu u Velikoj Gorici.
-Odazvali smo se prošle godine i odazvat ćemo se svake godine kao grana zrakoplovstva i kao zrakoplovna baza i tako podržavati i dalje AIR VG -zaključio je Ninić.
Sudionici tribine imali su prilike bolje upoznati ulogu Hrvatske kontrole zračne plovidbe, koje su pojasnili Nino Karamatić i Želimir Trifunović, kao i načine rada u Zračnoj luci Zagreb o čemu je govorio član Uprave MZLZ-a David Gabelica. Ispred naše poznate aviokompanije Croatia Airlinesa bili su Darko Virovac i Krešimir Vlašić. O radu ali i o konkretnim problemima Zrakoplovno tehničkog centra na tribini je govorio Josip Milošević. Sudionici tribine bili su i Damir Bezik i Marina Fekonja Dragan iz Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo.
Prvoj javnoj tribini veliki su doprinos dali i predstavnici obrazovnog sustava, Zrakoplovne tehničke škole Rudolfa Perešina, čiji je rad prezentirao Stjepan Pripeljaš, kao i profesor s Prometnog fakulteta u Zagrebu Doris Novak koji je povezao ulogu zrakoplovstva i visokog obrazovanja u Republici Hrvatskoj.
Veleučilište Velika Gorica ima studije održavanja zrakoplova i upravljanja logističkim sustavima i procesima koje su predstavili pročelnici Darko Virovac i Dinko Mikulić. Cijeli je skup moderirao naš stručnjak za sigurnost, ujedno i pročelnik studija upravljanja u kriznim uvjetima Marinko Ogorec.
U svakom slučaju tribina je otvorila neke nove mogućnosti suradnje među ustanovama i institucijama koje se bave vojnim ili civilnim zrakoplovstvom te obrazovnih ustanova. Radi se o prvoj ovakvoj tribini za koju sudionici žele da ubuduće postane konferencija o zrakoplovstvu koja bi objedinjavala znanja i iskustva svih zainteresiranih strana.